torsdag 11 april 2013

30 vita

Mitt onsdags-fynd* bestod av en hel hög med hängare. Min enda tanke var egentligen att erbjuda dem till något loppis, men så blev det ändå inte. 
Utan jag valde att behålla dem själv, egentligen har jag lite obehag för dessa hängare. Man känner sig alltid lite som en förlorare när enda ledig hängaren i skåpet är en sån här.
 
 Men kanske de får en bättre chans om man målar dem? Jag har länge tänkt på att köpa några pack till, med vita trä hängare från Clas, men det ser ut som om jag kunde spara några slantar här.  
Hängarna har legat i vem vet hur många år ute i "ladan" så metallkroken på en stor del av hängarna var rostig.  Rosten tog jag bort med citronsyra (som för övrig fungerar till mycket, rengöra tvättmaskin, diskmaskin, kaffekokare osv). Citronsyra kan köpas på Apotek, förvaras oftast bak disken och kostar inte mycket. Påsen jag har betalade jag 2 € för.
 Blandade ca en matsked citronsyra med vatten och doppade hängarna dit, lät vänta en stund innan jag gnuggade bort med björntunga, sen satt jag ner dem i citronsyra igen en stund och torkade sen bort det sista med en torr trasa. Rosten kan man ju också ta bort med annat, detta var vad jag råkade ha hemma. Annars föredrar jag AUTOSOL, finns på tub och är så bra, man sätter bara en klick på en torr trasa o gnuggar, gnuggar tills det blir skinande och fint.
 Det var minsann lite pilligt att ta sig an 30 hängare, de jag hade från förr i skåpen ska också få en omgång, men inte idag.
Man kunde eventuellt ha lite livligare fantasi än mig och måla dem i roliga färger, men jag har en tendens att måla allt vitt. 

När målfärgen har torkat kan man med björntunga putsa bort den målfärg man klottat på krokarna.
* jag fyndar inte bara om onsdagar, snarare varje dag nuförtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar