torsdag 5 januari 2012

ett nytt liv

Om mitt liv blir lättare ska jag lämna bort vete- och rågmjöl. Så nu ska jag då pröva om det hjälper mot mina atopiska händer. Det är inte så lätt, allt, eller nästan allt, innehåller lite vetemjöl, så man får inte vara lat och köra med färdig mat. En utmaning är att lära sig baka glutenfritt, eller själva bakandet är inte så speciellt, men att få det att lyckas verkar vara desto mer utmanande. Då har jag bara prövat en gång.

Jag börjar med det som lyckades bäst, DRÖMTÅRTAN:

3 ägg
1½dl socker
1tsk bakpulver
2msk kakao
0,75dl potatismjöl

FYLLNING:
150g margarin
2dl florsocker
2tsk vaniljsocker
1 äggula
citronsaft


Vispa ägg och socker pösigt . 
Tillsätt bakpulver. 
Tillsätt kakao, sikta den om du vill slippa klumpar.
Tillsätt sist potatismjöl och vispa till en jämn smet.
Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper, ca 30 x 40 cm.
Grädda mitt i ugnen i 250 grader i 5 minuter.
Stjälp direkt upp rulltårtan på sockrat bakplåtspapper. 
Dra bort bakplåtspappret som kakan gräddats på. 
(Pensla med kallt vatten på baksidan av pappret om det inte vill lossna.) 
Låt rulltårtan svalna.
Gör fyllningen. 
Låt smöret bli rumsvarmt. 
Rör smör och florsocker till en jämn smet. 
Tillsätt vaniljsocker och till sist äggulan. 
Bland i lite citronsaft, om fyllningen smakar för mycket av smör. 
Bred fyllningen på kakan när den svalnat och rulla ihop. 
Lägg rulltårtan kallt i kylskåp minst 20 minuter innan du skär den.
 _ _ _

OSTBOLLAR


Receptet på dessa hittar du b.l.a. HÄR, jag var lat och gjorde dem av en mjölmix.
 _ _ _ 

KOLAKAKORNA behövde tydligen inte så mycket mjöl som det påstod i receptet, för de blev torra, smuliga och obehagliga. 

150g smör/margarin
4dl glutenfri mjölmix
1dl socker
3msk ljus sirap
2tsk vaniljsocker
1/2tsk bakpulver

Arbeta ihop alla ingredienser 
Dela och rulla ut till fyra smala längder.
Platta till lätt och lägg två och två på bakpappersklädda plåtar.
Grädda i 200grader 10-15 minuter tills dom fått lagom färg.
Skär längderna på snedden direkt dom kommer ut ur ugnen.
Låt svalna, förvara lufttätt, går utmärkt att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar